ردپای دوست

خاطراتم را با خدا ثبت میکنم ": )

ردپای دوست

خاطراتم را با خدا ثبت میکنم ": )

پیام رسان داخلی ، آری یا خیر؟

بالاخره تلگرام فیلتر شد و معلومم نیست که بالاخره از فیلتر در میاد یا نه ، یادم نمیره با وجود اغتشاشات اخیر ، وزیر ارتباطات گفته بود که تلگرام تا اخر هفته قبل از فیلترینگ در می یاد که نیومد و بصورت غیر رسمی تلگرام فیلتر شد. بارها و بارها مسئولین از تلگرام خواستن که اون سرورهای بی صاحابتو بردار بیار تو مملکت ما که صاحاب تلگرام گفتش نه و ما به حریم کابرا احترام میگذاریم و این داستانا و بحث بالا گرفت تا سر این اعتشاشات و کانال امد نیوز و کلی کانال دیگه که علیه امنیت کشور کار میکردن و البته نباید از این نکته غافل موند که خیلی از هموطنان عزیز برای کسب و کارهاشون از تلگرام استفاده میکردن و نهایتا با این وضعیت متضرر شدن .


 در شرایطی که ما به استفاده از یک مسنجر عادت کردیم ، فیلتر شدن تلگرام برای مایی که در تمام مدت اخیر ازش استفاده کرده بودیم و حالا مجبوریم با فیل انداز ازش استفاده کنیم برای ما خیلی سخته ، همیشه نمیشه که از فیل انداز استفاده کرد ، مثلا کسی که یه کانال فروش محصولات بخصوصی داره ، برای جذب مشتری نمیتونه سراغ از پیام رسانی استفاده کنه که اون پیام رسان در کشور فیلتره و اصلا همین بحث باعث میشه خیلی ها با اون شخص آشنا نشن. اینطوری میشه که بحث به این کشیده میشه که بیایم سراغ یک پیام رسان داخلی یا جایگزین.


وقتی صحبت از پیام رسان جایگزین بشه ، پیام رسان ها به 2 دستی بومی و خارجی تقسیم میشن . در این بین چیزی که تو کامنتدونی سایتی مثل جی اس ام خوندم و اون 7 پیام رسان جایگزین برای تلگرام معرفی کرده بود ، خیلی ها معتقدن که حاضر بودن یه چشم و یه دست و یه پا و یه گوش و یه کلیه و اینا رو نداشته باشن اما از پیام رسان ایرانی استفاده نکنن و همش هم میگن بخاطر امنیت خودمونه! ما دوست نداریم که شخص سومی پیامهامونو بخونه!


راست میگن منتها باید بدونید که در دنیای امروز هیچ چیز امن نیست ، هیچی ، حتی اون وای فای که شما استفاده میکنید من شنیدم حفره های امنیتی ای براش پیدا شده که میشه به راحتی اون رو هک و بعدش وقت گذاشت اطلاعات رمزنگاری شده رو از رمز درآورد. اما بهر صورت از هر پیام رسانی که استفاده کنیم بالاخره اطلاعاتش در یک سروی ذخیره میشه ، این سرور میتونه در داخل یا خارج از کشور باشه. خیلی ها حاضرند اصلاعاتشون دست اجنبی ها باشه ولی دست داخلی ها نه . خب بذارید اینو بیشتر باز کنم.


در ماجرای حملات شیمایی که عراق به ایران داشت و عموم این شمیایی ها رو المان به عراق میداد ، جالبه بدونید که این المانی ها بودند کسانی که در ماجرای جنگ شیمیایی شدن رو از ایران قبول میکرد و یک نسخه از پرونده پزشکی این ها رو به کارخونه هایی که شیمیایی درست میکرد میداد تا بررسی کنه که ایا نتیجه ای که اونها میخواستن از این مواد ، دقیقا باب میل اونها بوده یا نه ؟


حالا نکته جالب دیگه ای که باید بدونیم اینه که هر کدوم از ما یک ذائقه خاص اینترنتی داریم و سرچ هایی که میکنیم هم خاص هست ، مثلا شخص 1 علاقه به مباحث ورزشی داره و سرچی که اون شخص با از طریق ای پی خودش در ایترنت انجام میده بالاخره تهش این در میاد که برای هر ای پی ، یک سری ذائقه شخصی در میاد و حالا اگه اون شخص مهم باشه ، میشه که برای وقت گذاشت و از طریق مهندسی اجتماعی ، حالا یا اطلاعاتش رو دزدید و یا کاری کرد که اون وقتی وارد یک سایت میشه یه سری اطلاعات رو نبینه یا از همین طریق ، اون شخص ترور بشه مثل دانشمندای هسته ای.


نکته دیگه ، دقت کردید چرا تو مملکت ما امار سرطان داره بالا میره ؟ ایا یه این علت نمی تونه باشه که علیه کشور ما با شناخت ژن های عموم و حالا سرمایه گذاری روی اون باعث بشن که یه بیماری ای تو مملکت زیاد بشه و حالا ملت بدوئن دنبال درمانش.


از بحث دور نشیم ، بحث ما حول شبکه اجتماعی و پیام رسان بود ، فرض کنیم که ما به اجنبی ، اعتماد کنیم و مثلا یه سری اطلاعات اونجا رد و بدل کنیم و یه مکالمه ای مثلا داشته باشیم ، شاید از طریق داخلی ها شنود نشه اما همین میتونه باعث بشه که یک ارشیو بزرگ از علایق ما در دست اونها باشه ، عکس و فیلم و موارد دیگه هم همینطور ، حالا آیا تضمینی هست که اونها از اطلاعات ما سوئ استفاده نکنن ؟ خیر . اونها از هر فرصتی استفاده میکنن تا بالاخره یک روزی یک جایی این کار رو بکنن و صد البته شخص میگه من که ادم مهمی نیستم ، بله ، ولی وقتی یک ملت رو میارن به یک پیام رسان حتما چیزهای جالبی پیدا میشه که میتونه ازش سوئ استفاده کرد. 


شاید جالب باشه که کمی در خصوص حملات اجتماعی صحبت کنیم ، ولی قبلش بدونید که تلگرام هم قابل هک شدن بود و میشد که به جای هک کارهای خطرناک تری باهاش کرد ولی حالا ، حملات اجتماعی یعنی هر اطلاعاتی که باعث بشه من مخ کسی رو بزنم و اطلاعات مختلف از قبیل سال تولد ، رنگ مورد علاقه ، هر چیزی که مورد علاقه اش هست رو بدست بیارم و حالا از اون اطلاعات استفاده کنم که مثلا حسابش رو خالی کنم ، وارد وبلاگش بشم و یه سری چیزها رو ازش بدزدم و این کارها که حالا روشهای مختلفی براش هست.


خود بحث امنیت که خیلی ها نگرانش هستند و اینکه مبادا داخلی ها شنود نکنن و اونوری ها اشکال نداره هم بعد دیگه ای داره ، امنیت هیچوقت کامل نیست ، حالا یک زمان یک پیام رسان خارجی مثل تلگرام ازش سوئ استفاده میشه در جهت ضربه به امنیت کشور ، ترویج فساد و فحشا که از داخل کنترلی روش نیست و نمیشه بستش ، من کلی فکر بد تو ذهنم اومد اومد یا اینکه خط و مرز مشخص کرد که استفاده از شبک های اجتماعی تا به این نقطه که قابل کنترل باشه که یعنی استفاده از پیام رسان داخلی یا پیام رسان جایگزین خارجی با این دید که در هر 2 صورت اطلاعاتی در سروری قرار میگره که امکان سوئ استفاده ازش هست.


من تصمیم گرفتم از یک پیام رسان جایگزین و ترجیحا داخلی استفاده کنم. 



کدوم پیام رسان جایگزین و یا پیام رسان داخلی به نظرتون خوبه ؟ من نظرم رو igap هست و مشتاقم نظر شما دوستانم رو هم بشنوم.


نظرات 5 + ارسال نظر
سارا سه‌شنبه 26 دی 1396 ساعت 16:20 http://sm19.blogfa.com

راستش خودم بعضی وقتا خجالت میکشیدم که یه نفر واسه یه کامنت باید کلی بگرده تا یه کامنتدونی باز پیدا کنه، ولی خب دیگه از وقتی که اون پست ثابت رو با کامنتدونی باز گذاشتم خیالم راحت شد، شما هم بر من ببخشای دیگه:))
راستش قصد ندارم در وبلاگ تغییری اعمال کنم، ولی آدرس شما رو تو حافظه ی گوشیم دارم، از این بابت دلجمع باش

عجب!

باشه - هر جور شما اکی باشی منم اکی ام!

سارا چهارشنبه 20 دی 1396 ساعت 20:54 http://sm19.blogfa.com

راستش اولین دلیل بسته بودن کامنتدونی ایته که نمیخوام کسی خودش رو ملزم بدونه که باید کامنت بذاره، از طرفی هم عذاب وجدان میگرفتم که یه نفر وقتی میخواد کامنت بذاره باید کلی پست رو زیر و رو کنه تا یه کامنتدونی باز پیدا کنه، لذا تصمیم گرفتم یه پست ثابت بذارم واسه کامنت. شما بر من ببخشای، آخه من دیگه به بسته بودن کامنتدونی عادت کردم
خیر، آدرس قبلی شما حذف نخواهد شد. همه رو یادکاری نگه داشتم. من به چشم موزه به وبلاگم نگاه میکنم:)))
سعی میکنم مطالب وبلاگتو دنبال کنم اماسیس بزرکوار و از این جهت بسیار خوشحالم

سلام و وقت تون بخیر
من با این طرز فکر مشکل دارم . خوانندگان وبلاگ ها 2 دسته هستند ، دسته اول که خاموش هستند و شما تنها ای پی اونها رو میبینید که مگه چی بشه که کامنت بگذارند

دسته دوم خوانندگان روشن که شما هر کاریشون کنید کامنت خواهند گذاشت و یکی مثل من که شما کامنتدونیتو بسته بودی ولی من میرفتم تو پست های اولتون که کامنتدونی داشت کامنت میذاشتم براتون.

شما معمولی که بنویسی و مثلا من کسی نمیره ارشیوم رو بخونه بعد برای تک تک پست ها کامنت بذاره اصلا این مورد نادره ، شما هم اگه کامنتدونیتونو باز بذارین به این قضیه پی می برید.

شاید شما عادت کردید ولی من عادت نکردم ، مثلا فک کن شما هر سری یه پست میذاری بعد من میام تو یه پست ثابت دربارش نظر میدم.بعد از 10 تا پست نظرات متفاوت من در یک پست ایا زیبنده وبی مثل شما هست ؟قاعدتا نیست ولی میگن کاچی به ااز هیچی.

خب پس نگه دار ولی یادتون باشه من یه وب قبلش تو پرشین هم داشتم و موزه رو خوب اومدی . پس وب جدید رو لینک نمیکنی دیگه ؟ هوم؟

من نیز بسیار خوشحالم

مسافر چهارشنبه 20 دی 1396 ساعت 19:55

فقط تلگرام!
گفتن فردا رفع فیلتر میشه. راسته یا دروغ؟!!!!!

نه! جدا"؟

اخرین خبر اینه که وزیر گفته جرم و جنایت اتفاق میفته که قابل کنترل نیست و دادستان هشدار داده چرا اینستا از فیلتر در اومده و مسئولین باید پاسخگو باشن

http://www.yjc.ir/fa/news/6394725/چرا-اینستاگرام-رفع-فیلتر-شد-اما-تلگرام-نشد

سارا چهارشنبه 20 دی 1396 ساعت 00:45 http://sm19.blogfa.com

سلام اماسیس بزرگوار
بله من کاملا شما رو به خاطر دارم. در این حد که یادمه یه خواهر کوچیکتر از خودت داری
از کامنتت خوشحال شدم. قاعدتا حضور دوستای قدیمی مایه ی دلگرمیه.
بسته بودن کامنتدونی وبلاگم یه موضوع طبیعیه، دیگه باید عادت کرده باشین:))
در رابطه با لینک دوستان، بله من وبلاگ هیچکس رو حذف نکردم، حتی اگه دیگه هیچ وقت آپدیت نشن، یادگاری نگهشون داشتم^_^

سلام بر شما
من کلی نوشته بودم ، دستم خورد رو حذف و مجبورم از نو بنویسم

خیلی خیلی خوشحال شدم که به وبم اومدید ، اطلاعاتت کاملا درست و دقیقه!

+بله برای من هم حضور دوستان قدیمیه مایه دلگرمیه و مایه مسرت حتی!

++نه من به بسته بودن کامنتدونی اصلا دید خوبی ندارم وخودت خوب میدونی که همیشه تو پست های 4-5 سال قبلت که کامنتدونی داشت براتون کامنت میذاشتم ، واقعا براتون جای سوال نبود چرا اونجا من کامنت میدم؟؟

با احترام بسیار به شما بستن کامنتدونی یعنی من نمیخوام نظر هیچ کسی رو درباره اون پست یا همه پست ها بشنوم ، البته نظر شما بسیار قابل احترامه

++الان من که ادرس وبم رو عوض کردم ، ادرسش رو اپدیت نمیکنی؟ یعنی همچنان میخوای ادرس یه وب حذف شده رو داشته باشی - شما چقد خوبی؟!!

یه دوستی داشتم ، این 4-5 سال نبود و من مرتب به وبش میرفتم ببینم اومده یا نه ، تا یه روز اسمشو دیدم رفتم وبش تا بعد 4-5 تا کامنت خودمو معرفی کردم وبش کلا بست !!!! من نمیدونم چرا بعضی دوستان اینطوری اند اخه

خب تو یه بازه ای خواننده وبتون بودیم نکنید اینطوری خواهشا اخه
--------------------------------------------------------

خیلی خوشحال شدم که اومدید ، لطفا بازم حتما بیاین من خیلی خوشحال میشم

فاطمه سه‌شنبه 19 دی 1396 ساعت 22:59 http://heartwritings.blogsky.com/

سلام
مسئولین کدومش راستگو بوده که نوبت وزیر ارتباطات باشه وزیر همون دولتیه که رییسش گفت وزیرم دستش رو فیلترینگ نمیره
و نکته ی بعدی چه بدبختند اینایی که بخاطر یک کانال ترسیدند اون هم در مقابل قدرت حکومتی که تو این سال های عمرم فقط تبلیغ قدرتشون رو از رسانه غیر ملی شنیدم
در رابطه با پیام رسان داخلی بنده هنوز به نتیجه ای نرسیدم و فعلا تصمیمی بر استفاده چنین پیام رسانی ندارم شاید در آینده نظرم عوض شد اما فعلا همین تلگرام رو ترجیح میدم هر چند قراره نسخه جدیدش طی ماه های آتی بیاد که قابلیت عبور از فیلترینگ رو داره

سلام!عه! جدا روحانی اینو گفت ؟ شما بیشتر خبر داری ، من تا انتخابات همه اخبار رو دنبال میکردم ولی الان به جز 20.30 دیگه خبر گوش نمیکنم و گاهی هم سایت خبرنگاران جوان


اما به نظرم دولت و وزیرش هم مجبور شدن دستورات شورای امنیت رو گوش کنن و الان که اخبار تلگرام رو دنبال کردم تازه چه دلش پر بوده که سوئ استفاده شده و چه چه ، من نفهمیدم بالاخره اوشون موافق فیلترینگ هستند یا نیستند.

بهر صورت سرامد اون کاناله معروفه معاند ، کانال امد نیوز بود و یه سری های دیگه که حالا این کاناله مد شد ، متاسفانه مردم ما سواد رسانه ای ندارن و یه خبر دروغ از یه کشور دیگه رو بعنوان یه خبر راست جا میزنن و کی میره دنبالش و داشتن شبکه های اجتماعی حالا چه تلگرامیش یا اصلا بومیش نیازمند اینه که برنامه هایی بسازن تا هم مردم رو با ظرفیت این برنامه ها اشنا کنن و نحوه کسب و کار و هم سواد رسانه ای رو ببرن بالا

بهر صورت الان دیگه بحث این کانال و اون کانال نیست یه ظرفیتی ایجاد شد ملت یاد گرفتن چطوری کسب و کار جدید راه بندازن ، باید سواد ملت درباره این شبکه ها بره بالا مثلا من الان خودم نیاز به توئیتر دارم ولی سوادم دربارش کمه و ویدیوی اموزشی کمی دربارش دیدم که درست و حسابی باشه

جدا؟ خود صاحاب تلگرام این حرف رو زد ؟ من تو یه کانالی هستم که مدیرش امنیت کاره و نوشته که با توجه به فیلترینگ تلگرام ، بخاطر مباحث امنیتی و نقض حریم خصوصی همچنان به کارش در همونجا ادامه میده ، بهر صورت دیروز هم مالک پیام رسان سروش میگفت ما الان مشکل داریم با قوانین و معلوم نیست از کجا باید مجوز بگیریم ، امیدوارم اوضاع جوری بشه که همه راضی باشن.

عبور از فیلترینگه درسته ولی بدرد کسب و کار نمیخوره به نظرم ، اونم یه کاری میکنن فیلتر بشه ، ایرانی جماعت رو نمیشناسی ؟ ولی در حد پیام رسان مثلا خوبه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد