ردپای دوست

خاطراتم را با خدا ثبت میکنم ": )

ردپای دوست

خاطراتم را با خدا ثبت میکنم ": )

اشباع شکست - پارت 2

در پست قبل ( اینجا ) گفتم که من راهکارهایی رو میگم که در نهایت باعث میشه با خلاقیت خودت ، بتونی چرخه ی سوخت هسته ای رو کامل کرده و به مراتب بالای عرفان در موفقیت برسی ، در این پست و ادامه قسمت قبل من با این پیش فرض میرم جلو که میخوای برای اخرین بار ، تلاش کنی هر چند از تمام عناصر و فاکتورهای توی مسیرت واقعا بدت میاد و میخوای بدترین بلایی  که ممکنه سرشون بیاری ، دیگه نوع بلا رو خودت انتخاب کن ( آتش به اختیار ). پس انتخابش با شما ولی میخوای یه بار دیگه هر چند نسبت بهش کینه داره و متنفری ازش ، یه فرصت دیگه بهش بدی ، شاید یه فرصت آخر ...




 


دوست داشتن خود


خودت رو تحت هر شرایطی دوست داشته باش ، این شما هستید که باید در این موفقیت بدرخشید ،  در تلاش اخر ، با خودتون در جنگ نباشید و مدام خودتون رو مواخذه نکنید . 


 

با خودمان صادق باشیم


بیایم با خودمون صادق باشیم ، به خودمون دروغ نگیم ، یه دفتر و قلم برداریم بنویسیم چی شد که شکست خوردیم ، چرا کارمون به سرانجام نرسید ؟؟ واقعا چرا؟؟؟ مثلا یکی از دلایلش این بوده که هیچوقت درست نفهمیدیم که حرف حساب اون مطلب چیه و درک نکردیمش یا حفظش کردیم یا مثلا زمان کافی براش نذاشتیم ، یا مثلا گفتیم بعدا سر فرصت می خونیمش ولی هیچوقت اون فرصت ای که میخواستیم نصیب ما نشده یا خودمون عمدا اون فرصت رو ایجاد نکردیم چون سخت بوده و یا هر چیز دیگه ، مثلا من خودم به این نتیجه رسیدم که ( البته این نظر شخصیه منه ) هر موقع به زمان نماز اول وقت اهمیت دادم و وقت شناس شدم ، به زمان دقیق مطالعه هم اهمیت دادم و هر موقع نمازم رو گفتم حالا بعدا میخونم ، هیچوقت اون روز درس نخوندم .


هر چیزی که باعث شکست شده رو لیست کنیم ، هر چیزی و اونها رو یادداشت کنیم.


دقت کنید ، قرار نیست در تلاش اخر این اشتباهات را تکرار کنیم.




برای بار آخر ، فقط  تحمل میکنم! اما بعدش ...


بیایم برای یه سری چیزا ، زمان مشخص کنیم  (  ببین من دارم میگم دیگه از قیافش حالم داره بد میشه اما مثلا 2 ساعت دیگه فقط تحملت میکنم .) ، زمان مشخص کردن خیلی به ما کمک میکنه ، اما این مورد باید به این صورت باشه که بگه من ظرف مدت 5 روز ، یا مثلا 50 ساعت به اون نقطه ای که میخوام رسیدم ، دقت کنید ، در هر لحظه یا ساعت از این زمان مشخص شده ، ما داریم به این فکر میکنیم که این هر چقدر هم سخت باشه ، بالاخره بعد از 50 ساعت من دیگه نمی بینمش و کارش تموم شدست و به امید لحظه ی پیروزی داریم تحملش میکنیم.


مثلا برای این قسمت میشه از تکنیک شمارش معکوس ساعت یا روز استفاده کرد ، برای نمونه من برای شمارش معکوس روزها ، یه توالی روز درست کردم و روش شمارش معکوس روزها رو درست کردم و گذاشتم و هر بار که سختی های یک درس یا کار ، قصد دارن رو مخم ساز بندری بزنن ، نگاه میکنم و میگم مثلا بعد از 5 روز دیگه کارشون ساخته است! و نمی بینمشون!!!





یا مثلا اپ countdown+ که شمارش معکوس روز هم داره ( دانلود از این جا برای ویندوز 10 ) 


البته نرم افزار هایی مثل cool timer  و multi timer هستند که بصورت معکوس شمارش انجام بدن .



البته نباید از اپ هایی مثل   visual timers   و     pomodoro by increaser  هم غافل شد ، اونا هم جالبن .




4 تایم کوتاه به جای یک تایم بلند


حتما دقت کردید که مثلا وقتی یه فایل صوتی درسی 2 ساعته رو که گوش میدید ، مثلا 1 ساعت اول رو کامل متوجه میشید چی میگه اما بعدش کم کم خوابتون میگیره و اون دقتی که باید داشته باشید رو ندارید . من پیشنهاد میکنم اینجور مواقع مثلا فایل صوتی رو نیم ساعت - نیم ساعت گوش کنید و بین اون ها یه وقفه بندازید و بعدش یه استراحت کوتاه 5 دقیقه ای کنید.


یک تکنیکی به نام  " تکنیک پومودورو " هست که دقیقا به همین مطلب اشاره میکنه و میگه که : استراحت های کوتاه مابین فعالیت ها روی میزان عملکرد ذهن تاثیر مثبتی دارد.( مقاله این تکنیک در این جا ) 


براساس این تکنیک ، اپلیکیشن ها و سایت هایی درست شدن که براساس این تکنیک ، خدمات جالب و جذابی به کاربران میدن مثل سایت tomatotimers





خیلی سایت باحالیه ، طراحی جالبی داره و همون طور اون گوجه فرنگیه که اون بالاست ، به ازای 25 دقیقه فعالیت ، شما 5 دقیقه زمان آزاد و زنگ تفریح دارید.


البته توضیح بدم که اپ visual timers  که در قسمت بالا تصویرش رو گذاشتم برای این مورد امکانات جالبی داره که سر جای خودش توضیح میدم.



تکنیک عسل و دوای تلخ


 شاید شما هم از کودکی این تجربه رو داشته باشید که مثلا وقتی یک داروی تلخ رو می خوردید ، بخاطر غر غر های شما از داروی تلخ ، مادرتون یه چیز شیرین به شما میداد . برام جالب بود که وقتی ذهنم از یک چیز بدش می اومد ، وقتی اون مطلب رو بین دو چیزی که ذهنم ازش خوشش می اومد قرار میدادم ، نتیجه متفاوت از زمانی بود که فقط مطالب بد مزه رو به ذهن می خوروندم!!!


مثلا من از زبان انگلیسی خوشم میاد ، یه فایل صوتی اموزشی هم بود که زمانش حدود نیم ساعت بود ، 2 بار که این فایل صوتی رو گوش میکردم دیگه واقعا ازش متنفر میشدم اما زمانی که این فایل صوتی رو بین 2 پارت اموزشی زبان گوش می دادم ، ذهنم بخاطر جذابیت زبان ، به اون مطالب فایل صوتی هم واکنش مثبت نشون میداد و یاد می گرفتش.


همچنین به این نتیجه رسیدم که اگه موقع گوش کردن فایل صوتی ، چشمم رو ببندم ، میتونم تمرکز بیشتری روی اون مطلب داشته باشم.


ساختن اعتماد به نفس


شاید بهتر بود این مورد رو اول از همه بگم ، اما بهر صورت جزئ تکنیک هاست و الان میگم و اخر یه جمع بندی میکنم . ببنید درسته که شکست های متوالی باعث شده اون اعتماد به نفس ما از بین بره اما لحظاتی در زندگی بودن که ما کارهایی کردیم که خارج از تصور ما بوده و به یه موفقیت چشمیگر رسیدیم . این گذشته ما بوده . اون موفقیت ها رو نوشته و لیست کنید. در گذشته تونستید کارهای حیرت انگیز و باحالی انجام بدید که تصورش رو نمی کردید . یادتون باشه ، شما باز هم میتونید کارهایی  از همون جنس انجام بدید.


هر زمان که خسته شدید ، به لیستتون نگاه کنید و بگید من قبلا این کارها رو تونستم انجام بدم ، بازم میتونم این سری ، مدل دیگه ای از اون کارها رو انجام بدم!



تو رفتنی هستی ، خداحافظ!


همیشه برداشتن قدم اول سخت ترین کاری هست که آدم میتونه انجامش بده ، اما نکته جالب ماجرا و اون توالی ساعت ها و روزهایی که نیازه خرج بشه تا بعد از تلاش زیاد ادم به هدفش برسه اینه که ، این سختی ها رفتنی هستن ، بذا انجامش بدیم که گذر لحظات ، شدت این سختی ها کم بشه . کوله باری هست که باید برداریم ، هر چقدر زودتر برش داریم ، خب زودتر به مقصد می رسیم و تموم.


می دونم گام اول برداشتنش سخته اما به آخرش فک کنیم ، به روزی که بازی رو بردیم و همه چیز تموم شد و ما سر بلند شدیم ، بازم میگم اولین گام خیلی سخته اما نگاه به اینده ، اسونش میکنه.


در ذهن بهش شکل یا قالب بدیم


ذهن ادم ها چیز عجیب غریبه ، نمی دونم تا چه حد با برنامه های 3 بعدی کار کردین ، برنامه هایی مثل فتو شاپ و افتر و افکت و خانواده اش یا همین برنامه paint 3d ویندوز 10 که میشه اجسام رو 3 بعدی ساخت ، زمانی که یک چیز رو میخونیم و وارد ذهنش میکنیم اگه بتونیم تو ذهنمون اون مطلب رو به شکل یه چیزی دربیارم و بهش قالب بدیم یا حتی تو ذهنمون مطلبی رو در جایی حک کنیم ، اون مطلب تا مدتها در ذهن ما باقی می مونه.


اگه چشم هامون رو ببندیم و فایل صوتی یا تحلیل خودمون از یک مطلب رو ضبط کنیم و با چشمان بسته به اون صدا گوش کنیم و با چشمای بسته و ذهن باز بهش گوش بدیم خیلی بهمون کمک میکنه تا یک مطلب رو درک کنیم و اون رو وارد حافظه بلند مدت خودمون کنیم .


استفاده از تکنیک های حافظه نصرت


به شدت این تکنیک ها رو پیشنهاد میکنم ، شاید یک روز یه پست کامل براش نوشتم. این مورد از اون موارد تکمیل سوخت هسته ای با خلاقیت شماست . چند موردش رو بعنوان نمونه میذارم ...




استفاده از تکرار فاصله دار مطالب


توضیحات این بخش رو از یک ویدیو برداشتم که شامل 2 بخش هست :

1.به خاطر سپاری کوتاه مدت مثل شب امتحان

2.به خاطر سپاری بلند مدت




1.به خاطر سپاری کوتاه مدت مثل شب امتحان


چطوری چیزی رو سریع به خاطر بسپریم؟

هدف : یادگیری سریع یک چیز و استفاده ازش طوری که بعدا بیشتر اون مطالب یادمون بره

 


1.همین که یاد گرفتین ، بدون معطلی تکرارش کنید.

2.تکرار دوم باید حدود 15 تا 20 دقیقه بعدی باشه

3.تکرار بعد از 6 تا 8 ساعت

4.آخرین تکرار باید 24 ساعت بعد از اولین یادگیری باشد.

 

تذکر : نیاز نیست بین تکرارها ، دوباره سراغ اون اطلاعات برید.در این بازه استراحت کنید یا سراغ کار دیگه ای برید. و بذارین که مغزتون ریلکس کنه.



 

به خاطر سپاری یک مطلب برای مدت زیاد


برای این کار نیاز است که بازه زمانی به خاطر سپاری یا تکرار ها رو زیاد کنید.



1.اولین تکرار بعد از تماس با اون اطلاعات

2.تکرار دوم بعد از 20 تا 30 دقیقه بعدی

3.تکرار سوم بعد از گذشت یک روز

4.تکرار بعدی برای 2 تا 3 هفته بعد

5.مرحله آخر بعد از 2 تا 3 ماه بعدی

 

با این روش مغز می فهمه که چون شما بصورت مداوم به اطلاعات بر میگردید پس مهم هستن  و پاک و فراموش نمیشن.



جمع بندی


در این پست ، نکاتی که باعث تنوع و خارج شدن از یکنواختی یادگیری میشد رو با هم یاد گرفتیم البته خیلی تکنیک های مختلفی هست که من نمی دونم اما همین هایی رو هم که گفتم رو یکبار با هم یک جمع بندی کنیم.


1.یک بازه زمانی مشخص کنیم که مثلا ظرف مدت 10 روز یا 10 ساعت ، من یک کار رو تمام میکنم . البته این رو هم اضافه کنم که برنامه ای مثل wunderlist ( اینجا )


این برنامه هم برای شمارش معکوس روزها و اینکه در هر روز چه کاری باید انجام بدیم خیلی کمکمون میکنه.


2.در هر روز و هر لحظه از روزهایی که میگذره باید اعتماد به نفس ما حفظ بشه پس اون لیست موفقیت های ما در گذشته مون باید دم دست باشه ، گاهی مرورش واجب و لازمه!


3.سعی کنیم مطالعات طولانی با زمان زیاد رو به چند پارت با متوسط زمان 25 دقیقه تقسیم کرده یا بینش بعنوان خوراک به ذهنمون چیزی بدیم که خسته نشه.


4.وقتی یک بخش یا فصل رو خوندیم ، حتما نکته برداری کنیم و تکنیک هایی استفاده کنیم و کدینگی براش بذاریم که خودمون درستش کردیم و در یاداوری اون مطلب ، اون کدینگ بهمون کمک میکنه.


5.استفاده از تایمرها شمارش معکوس خیلی بهمون کمک میکنه و گاهی قوت قلب هم میده چون میگیم بعد از فلان قد زمان دیگه از شرش راحت میشم.


موفق باشید.



نظرات 4 + ارسال نظر
Sabireh شنبه 28 اردیبهشت 1398 ساعت 23:02 http://Yebargesabz.blogsky.com

سلام
پست و راهکارها واقعا عالی بود..
یه مدت برای کنکور که میخوندم این کارو انجام میدادم.. اون قضیه تکرار رو برای یادگیری در طولانی مدت..
یا این شمارش معکوسه بود توی برنامه ام.. اما همینطوری برای خودم برنامه ریزی کرده بودم... پست شما رو که خوندم متوجه شدم..
امیدوارم بتونم بازم دنبالش کنم خیلی وقته فراموش کردم اینکارو..

سلام.
من زمان کنکور قلم چی می رفتم. رئیسش شخصی به نام کاظم قلم چی بود ایشون می گفتن که کم رنگ ترین جوهر ها از قوی ترین حافظه ها بهتره

ادم فراموشکاره و گاهی باید یادداشت کنه و نت برداره چون یادش میره

انسان جمعه 27 اردیبهشت 1398 ساعت 13:49 http://1398siyah.blogsky.com

سلام
تو تنها نیستی خانوادت عاشقتند و خدا پس بهترین خودت باش
شاد باشی عزیز

سلام
به وبلاگم خوش اومدید.

ممنون از کامنت شما ، توی پست ثبت شد

Baran پنج‌شنبه 26 اردیبهشت 1398 ساعت 22:57 http://haftaflakblue.blogsky.com/

درود بر شما آقای امیر
خوشحالم چراغ ردپای دوست رو روشن نگه داشتین

سلام -
ممنون از شما
البته برای وبلاگم یه پیج اینستاگرامی هم راه انداختم که آیدیش رو در سمت راست میشه دید.

کاکتوس چهارشنبه 25 اردیبهشت 1398 ساعت 19:15

عالی
تهیه لیست روزانه و تیک زدن کارایی که انجام میدیم و در اخر پاداش به خودمونم خیلی کارسازه
ممنون بابت اطلاعات

اره - اونم هست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد