ردپای دوست

خاطراتم را با خدا ثبت میکنم ": )

ردپای دوست

خاطراتم را با خدا ثبت میکنم ": )

یکی از تجربی ترین روش ها در موفقیت : هدف بزرگ خود را به چند هدف کوچکتر تقسیم کنید!

گمونم به یک فرمول طلایی در موفقیت بصورت تجربی رسیدم! البته اینکه میگن هدف بزرگ خود رو به چند هدف کوچیک تقسیم کنید خودش اصل فرموله ولی اینی که من بصورت تجربی بهش رسیدم ، "شاه کلیده"!


یه موقع هایی هست که میخوایم یه کاری رو انجامش بدیم ولی اون کار خیلی سخته ، خیلی سخت و درست مثل عکس های زیر یه سنگ خیلی گندست که اصن نمیشه تکونش داد!




میخوام یه روشی رو بگم که اگه طبق اون چیزی که من میگم انجام بشه دیگه از اون تخته سنگ به ظاهر گنده و سنگین چیزی نمیمونه و انگار که با دینامیت ترکوندیش!



خب برای چیزی که میخوام بهتون بگم 3 برگ کاغذ و یک قلم بردارین




برگه اول ( گام اول ) : نوشتن اهداف اصلی بصورت تیتر وار

هر هدفی که دارید و بهش فکر می کنید رو  در برگه اول تیتر وار بنویسید.


مثلا شما گفتین که من 4 هدف برای ماه جاری دارم ، اون 4 هدف رو  با ترتیب  اولویت در برگه اول مینویسیم  


1.اتمام کارهای عقب افتاده

2.خرید لباس و کفش و کلاه برای مهمانی

3.خرید کادو برای دوستم متولد 25 ماه

4.رفتن به مهمونی عمه جان در اخر ماه



برگه دوم ( گام دوم ) : مشخص کردن پیش نیاز و وابستگی های هدف اصلی

در برگه دوم بنویسین که هدف شما دقیقا چه پیش نیازهایی داره یا تحقق اون هدف به چه چیزهایی وابسته هست


باز هم بعنوان نمونه من در برگه اصلی نوشتم اتمام کارهای عقب افتاده و این رو در برگه اول نوشتم ، در برگه دوم به جزئیات اون میپردازم که حالا اگه کارهای زیر انجام بشه یعنی اون هدف محقق شده .


1.جارو برقی کشیدن خونه

2.شستن ظرفهای شام

3.مرتب کردن رخت و لباس کشو

4.ریختن فیش برق و اب و گاز



برگه سوم ( گام سوم ) : برگه استراتژیک 


برگه سوم رو اسمشو میذارم برگه استراتژیک که بسته به شخص کارکردهای متفاوتی میتونه داشته باشه و حتی به جای یک برگه سفید ، یک تقویم بعنوان برگ سوم قرار داده بشه.




نمونه کارکرد 1 برگه سوم :

 وقتی روال یه چیز رو یاد گرفتم ، اونو اونجا یادداشت میکنم ، مثلا شستن ظرف نیاز به خرید داره ، من زنگ میزنم اون فروشگاه ، یه کد اشتراک میگرم ، هر سری خرید داشتم از طریق اون کد زنگ میزنم که برام فلان مواد شستشو رو بیارن و من بلند نشم برم فروشگاه


یا مثلا هر ماه میخوام قسط بریزم ، حالا یه کدی هست یا اپلیکشنی هست که خیلی سریع باعث میشه من قسط هامو بریزم ، سریع یادداشتش میکنم تو برگه سوم و همیشه از اون استفاده میکنم و این برگه سوم یه چیز کاملا شخصی میتونه باشه.


نمونه کارکرد 2 برگه سوم :

بهر صورت یک برگه ای هست که کاملا بستگی به خود شما داره که کارکردش چجوری باشه ، برای من هم برنامه جایگزینه هم نوشتن چیزهای مهم برای تسریع کارکردها هست. 


نمونه کارکرد 3 برگه سوم


من یه پیشنهاد دارم ، یک سر رسید تهیه کنید و اول هر ماهش رو با برگه های چسبان استیکی نت ، جدا کنید و بنویسید که اتفاقات مهم اون ماه چیه ، مثلا بیمه ماشین شما در فلان روز ماه تموم میشه ، این باعث میشه که بدونید چه کارهایی باید در طول ماه انجام بدید.حالا تو برگه سوم اتفاقات مهم رو یادداشت کنید ، ایون برنامه ها چیزایی هستن که گاهی باید برای برنامه ریزی دقیق فرصت بیشتری بهش داد یا برنامه مشخصی براش چید ، مثل اینکه این اتفاق خاص حتما باید در تارخ 29 ماه بیفته مثل اینکه تولد عزیزی رو بهش تبریک بگیم و یادمون بمونه و هر مورد مشابه دیگه.



تقسیم کردن یک هدف بزرگ به چندین هدف کوچک که حالا ما بدونیم اون هدف های کوچک دقیقا چه پیش نیازهایی داره  و حالا دنبال رفع اون پیشنیازها باشیم خیلی کمک میکنه که دقیقا باید چیکار باید بکنیم چون یه موقع هایی هست که میخوایم به کاری بکینیم ولی برنامه و استرتژی خاصی براش نداریم و این واقعا باعث بی برنامگی میشه اگه ندونیم که چیکار میخوایم بکنیم.



همیشه یادمون باشه که شاید مسیری که برای خودمون ترسیم کردیم ، به ظاهر یه مسیر صاف باشه اما در عمل میتونه اینطوری نباشه و برای هر جزئش یک برنامه بخصوص داشته باشیم و سر یه اتفاق ، سورپرایز نشیم چون باعث میشه اعتماد به نفسمون از دست بره!


نظرات 2 + ارسال نظر
بهامین دوشنبه 11 دی 1396 ساعت 16:12

هیچ وقت به این شیوه که اهداف را بخش بندی کنم و زیرشاخه ها را مشخص انجام ندادم اما حتما امتحان میکنم
:)

سلام حتما امتحان کن

مسافر دوشنبه 11 دی 1396 ساعت 12:53

چه جالب.من روزایی که مهمون دارم یک برگه بر میدارم.برای خودم کارها رو مشخص میکنم.بعد کارهایی که مرتبط با هم هستنو یک جا مینویسم.بعد پیش نیازاشو جلوش با خط هایی که جلوش میکشم مث شاخه! مشخص میکنم.کارام زودتر و راحت تر پیش میره. این هم که شما نوشتی خوبه.ممنون

پس شما هم تجربه جالبی داشتین ، این خیلی خوبه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد