ردپای دوست

خاطراتم را با خدا ثبت میکنم ": )

ردپای دوست

خاطراتم را با خدا ثبت میکنم ": )

یادگاری از خانه پدربزرگ

جدید نوشت :  با توجه به اینکه پست جدید گذاشتم ولی بلاگ اسکای قات زده ، پست جدید رو اینجا بخونید.


چگونه از وبلاگ خود بک آپ بگیریم ؟



شده از کسی که خیلی دوستش دارید یک یادگاری داشته باشید یا بگیرید که هر وقت نگاش میکنید ، یاد کلی ماجرا و خاطره بیفتید؟ من از پدربزرگم یعنی خونه پدربزرگم جدای از تمام خاطراتی که ازشون دارم ، یه یادگاری دارم ، یه یادگاری از اون منطقه و خونشون . یه گل که بهش میگن گل ادریسی ، البته ما بهش میگیم گل 7 رنگ و بخاطر نوع خاک و اینکه جنسش چیه رنگش تغییر میکنه.



اما اینکه چطور شد یاد اون افتادم ، خب داشتم میگشتم تو وبلاگ ها و کامنت ها و دیدم یه دوستی وبلاگش رو به یه خونه پر از انواع گلهایی که دوست داشت و محیط دوستداشتنیش تشبیه کرد منم یاد اون گل افتادم.


البته خودم به گل و گیاه علاقه دارم و پست های زیر  ( پست با برچسب باغ ما )  رو هم نوشتم اما دوست دارم از شما بپرسم که چه گلهایی خوشبو هستند و پیشنهاد میکنید ادم تو باغچه خونشون بکاره؟ مثلا خواهری پیشنهادش گل کاغذی بود. 



حشره زلزله ( زَنجـِره (به انگلیسی: Cicada) یا زلّه ) ( اطلاعات بیشتر در اینجا )


اگه این فصل برید شمال یه صدای وزوزی تو طبیعت هست که تولید کننده این صدا یه حشره به شکل و شمایل زیر هست . این سری یکی دو روز بارون بود و من رفتم به نهال هام سر بزنم دیدم یکی از این حشره ها زیر یه برگی پناه گرفته که خیس نشه و البته بالهاش هم خیس بود و تو یه عکس دیگه یکی از همین حشره ها پوست اندازی کرده بود ، اولین بار که پوستش رو دیدم متوجه نشدم ولی با دقت که نگاه کردم دیدم پوستشه.


امیدوارم از این حشره نترسید. پاهاش چسبناکه ولی باحاله






اون حشره رو با همون برگ اوردم تو خونه و از همه جهت ازش عکس گرفتم و دست اخر گذاشتم یه گوشه ای که این چند روز بارونی خیس نشه طفلک.

نظرات 14 + ارسال نظر
Sabireh چهارشنبه 9 مرداد 1398 ساعت 12:50 http://Yebargesabz.blogsky.com

سلام
دمای اینجا در گرمترین ساعت ۴۷ تا ۴۸ هست.. و سردترین ساعتم ۳۶ یا ۳۷.. البته متغیره تا ۳۲ هم هست ولی این دما کاملا با شهرهای شمالی و مرکزی و غربی متفاوته و گرمه...
بله تمامی لینکهایی که برام گذاشتید رو مطالعه کردم و مهمترین موضوع همونطور که گفتید اب دادن گیاه هست...
چشم ویدیو رو پیدا میکنم اگر راهنمایی که دارم رو هم پیدا کردم براتون میفرستم.. این راهنما یه برگه آ۴ هست که برای تشخیص بافت خاک به روش لمسی هست... البته این برگه راهنما رو قول نمیدم چون روش ما ازمایشگاهی هست که استفاده میکنیم.. لمسی هم برای صحرایی هست که تقریبا همه بلدیم و بهتون گفتم حالتاشو..‌برای همین ممکنه برگه رو به کسی داده باشم... انشاالله ویدیو رو براتون میزارم...

تو تابستان شهرهای شمالی بخاطر گرماش هوا دم میکنه و ما میگیم که خفه میشه اما خب نوع خاک مهمه ، دمای هوا سرجاش

مثلا من برای کاشت نهال ها ، چون خاک بعضی مناطق باغ خوب نبود کلا خاکش رو عوض کردم و خاک ترکیبی از ماسه ، له و برگ پوسیده که جای دیگه خریده بودم براشون استفاده کردم .

ممنون از شما

صبیره دوشنبه 7 مرداد 1398 ساعت 14:57 http://yebargesabz.blogsky.com

سلام آقا امیر
این لینک ها رو هم ببینید بهتون در تشخیص بافت خاک کمک میکنه...
https://www.nazboo.com/%D9%85%D8%AB%D9%84%D8%AB-%D8%A8%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%DA%A9/

این لینکم یه توضیح کوچیکه:
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%A7%D9%81%D8%AA_%D8%AE%D8%A7%DA%A9

ممنونم ، مرسی

صبیره یکشنبه 6 مرداد 1398 ساعت 13:17 http://yebargesabz.blogsky.com

سلام
بلاخره امروز این لینک ها رو خوندم ...
چه توضیحات خوبی بود... پس این گل رو اگر اینجا بکاریم چون خاکش قلیاس صورتی رنگه چون پتاس جذبش نمیشه و توی خاک فیکس شده... آلومینیومم داخل ساختمان خاک کمتره و بیشتر منیزیم هست...
ولی دمای اینجا خیلی بالاست..
اینجا گلش رو ندیدم بفروشن.. ولی اگر ببینم تهیه ش میکنم و توی گلدون توی خونه نگه ش میدارم مثل شمعدونی و گل یخ یا ناز و گیاه گندمی و یسری گیاه آپارتماتی دیگه که داریم..
ممنونم برای لینکها هم در اینجا هم در کامنت دونی وب خودم.

سلام
دمای اونجا مگه چقدره؟؟؟ مهم ترین چیز اینه که ابیاری بشن و این گل به شدت واکنش نشون میده به بی آبی ، یعنی صبح بی آب باشه باعث میشه پژمرده بشه ولی همین که بهش آب بدی رنگ و روش باز میشه و سر حال میشه.

گل های دیگه رو نمیدونم ولی این همین مدله که گفتم و مثلا شاید 4-5 ساعت طول بکشه و خودت متوجه میشی

Sabireh یکشنبه 6 مرداد 1398 ساعت 00:03 http://Yebargesabz.blogsky.com

خب در مورد من شاید خنده دار باشه... اخه من از حشرات وقتی از یه سایزی بزرگتر میشن میترسم... مثلا از زنبور عسل نمیترسم چون کوچیکن اما از یه زنبورایی هستن که سیاهن و بزرگ میترسم از ملخ کوچیک نمیترسم اما از بزرگا میترسم از سوسمار نمیترسم:|
کلا عجیبم
من یه واحد درسی به اسم بیولوژی داشتم که اطلاعات زیادی از حشرات یاد گرفتم هر چند خیلی وقت پیش خونده بودمش الان خاطرم نیس...

کرم ابریشم اینجا نیست ولی دوس دارم ببینمش و سعی میکنم اگر حس خوبی نسبت بهش داشتم دس بگیرمش
بله در مورد تشخیص نوع خاک یا بافتش میتونم کمکت کنم.. یه روش، روش لمسی هست.. لمس خاک با دست به طوری که خاک مرطوب باشه.. بین دو تا انگشت شست و سبابه میتونین خاک مرطوب رو فشار بدین اگه از هم بپاشه شن داره اگه چسبنده باشه و وا نره رس داره اگر وا نره و صابونی باشه لومی یا سیلتی هست خاک.. :)
خاکای شمال کشور معمولا مالی سول هستن چون رنگ تیره دارن و حاصلخیزن و پر از ماده الی هستن..
یه فیلم تشخیص بافت خاک دارم البته باید پیدا کنم چن دقیقه س.. کمک کننده س..

ممنونم

ترستون کاملا طبیعیه
مثلا شما فیلم مه رو ببینید. منم از حشراتی که سایزشون زیاد بزرگتر از حد طبیعی باشه میترسم.

کرم ابریشم رو که به نُقان معروفه و جزئ پرورش ابریشم تو کشاورزی هست و خیلی باحاله . یعنی باحالن اونا ، سفیده و ناز و پاهاشم چسبونکی و پوست نرمی که داره .وای دلم ادم غنج میره.

ممنون میشم فیلمش رو پیدا کنید و برام بفرستید.

Baran جمعه 4 مرداد 1398 ساعت 16:46 http://haftaflakblue.blogsky.com/

به به❤
اینجا به این گل،گُل شش ماه میگنالبته توی روستا
خدا اموات شمارو رحمت کنه❤عزیزان تونو نگهدار باشه❤
بله.هم اکنون اصوات زلزله ،ذلذله از درخت توی حیاط شنیده میشه.
آفرین به خواهری
گل کاغذی قشنگه
من خودم انواع گلهارو دوست دارم،والبته دوست دارم چهار فصل و
دوازده ماه ،وقتی وارد باغ میشم،باغ گل داشته باشه
مثلا زمستونا،همون درخت انبه ای که تو تصویر مشخصه،گلدهی داره و
آدم سرمست عطربوش میشه
اسفند ماه،درخت های آلوچه و
پرتقال و
نارنج،
وبعد فصل نسترن ها و
یاس امین الدوله و
رازقی و...
ویک بوته گل سرخ محمدی،طی دوازده ماه،هفته ای یه گل میشکفهچرا؟چون به وقتش حرص میشه و
مکرر گلدهی داره.وبعد شم دونی ها و
شبدرقرمزو
تمشک و...
خلاصه هرگلی یه بویی داره
القصه
گویا کرج نهالستان های خوبی داره.اونجا بپرسین چه گل گیاهی در چه فصل از سال گلدهی داره.یکی یه نهال و
یه گلدون بکارین و
گاز شو بگیرین و
یک راست جاده چالوس...
خدایا پشت پناه همه مسافرها باش

سلام
کامنت شما پر از احساسه واقعا

ممنون واقعا ، من همون سمت شمال یه نهالستان درست و حسابی پیدا کردم و از اونجا نهال میگیرم ،

ممنون بابت معرفی گل ها

مهربانو جمعه 4 مرداد 1398 ساعت 11:45 http://baranbahari52.blogsky.com/

سلام امیر جان پست جدید نوشتم ولی هر کاری میکنم نمایش نمیده
یه پیغامی میاد انگار داره هشدار میده هکم میکنن
بلاگ اسکای بک آپ نمی گیره ؟؟

سلام
متاسفانه از دیشب همینطور شده منم 4 تا پست گذاشتم که هیچ خبری ازشون نشد و فقط تو لیست یادداشت ها عنوانشون هست. حتی زدم که پست بصورت ثابت نشون داده بشه اما هیچی

بلاگ اسکای خراب شده و هیچیش رو روال نیست.
بک اپ رو نمی دونم اما میدونم اگه پستی بنویسین و حتی منتشرش نکنید بعنوان چرک نویس تو قسمت یاداشت ها قرار میگیره.

مسافر جمعه 4 مرداد 1398 ساعت 08:30

امسال که رفته بودیم شمال این گل رو دیدم.اسمشو نمیدونستم.ممنون. اتفاقا قبل از اون توی یه پیج ژاپنی توی اینستاگرام این گلو دیده بودم و با خودم گفتم ژاپنیا چه گلای خوشگلی دارن ما نداریمبعد کلی عکس باهاش گرفتم ندید بدید اون حشره پر سر و صدا هم خیلی جالبه. یه حس و حالی میده به شمال! درسته گاهی سکوت هم خوبه!! ولی خب صدای دریا و صدای این حشره توی ذهن آدم خاطره میسازه. ولی بهتر که قیافشو ندیدم.چقدر اون که بدون باله زشته

سلام.
به لحاظ ظاهر گل قشنگیه

اون قهوه ای بدون بال ، پوسته این حشره است که یعنی قبلا پوست اندازی کرده

چقدر عالی که اهل گشت و گذار هستین

لبخند ماه جمعه 4 مرداد 1398 ساعت 00:37 http://Www.labkhandemoon.blogsky.com

اقا سلام
میگم کامنت من میرسه؟ اخه پیام آخرش که نظر شما با موفقیت ارسال شد نمیاد .. اینم تغییر جدید بلاگ اسکایه؟؟
یه خبر بده اگه کامنتم رسیده

سلام.
بله - این سری یه کاری کردن که وقتی گزینه ارسال زده بشه تاییدی نشون داده نشه.

Sabireh پنج‌شنبه 3 مرداد 1398 ساعت 17:29 http://Yebargesabz.blogsky.com

راستی خدا رحمت کنه پدربزرگتون رو..
این گل هم زیباست.. جنس خاک اگر متفاوت باشه روی رنگ گل تاثیر داره؟

مثلا لوم رسی باشه یا لوم سیلتی رس؟
خاکا رو میشناسم واسه این پرسیدم..
جالبه..

خدا رحمت کنه گذشتگان شما رو

در مورد خاک آره ، قبلا یه مطلبی ازش خونده بودم .یادمه این گل خونه پدربزرگم یه رنگ دیگه میشد ولی ما که کاشتیم ابی شد.

اهان این لینک رو ببین
http://padinaflower.com/%D8%A7%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B3%DB%8C/

اینم بهش اشاره کرده ، یادمه خونه پدربزرگم اینا این گله چند رنگ داشت که یکیش آبی پر رنگ و یکیش گلبهی ( صورتی ) بود ، البته اونجا 4-5 تا بوته بود و من از اون بوته ها ، یکی 2تاش رو کاشتم.

نوع خاک رو نمیشناسم ، بخاطر همین نمی تونم راهنمایی کنم اما میتونی بهم بگی هر خاک رو چجوری میشناسن و مشخصاتش چیه ؟

Sabireh پنج‌شنبه 3 مرداد 1398 ساعت 17:26 http://Yebargesabz.blogsky.com

یاس امین الدوله و گل کاغذی و رز و گل محمدی بنظرم خوبن.. اطلسی هم قشنگه..
اینا رو خونه دارم.. البته اطلسی داخل باغچه خشک شد بخاطر گرما ...

حشرات ترسناکن.. چجوری اینو دس گرفتین اوردین تو خونه... وای..

برا دس گرفتن یه کرم خاکی کلی ترس داشتم بعد ده سال بلاخره تو دستم گرفتمش با تمام جرات وشجاعتم...

ترسناکه...

ممنون بابت معرفی گل ها ، سر وقتش یعنی فصل کاشت گل اینها رو در نظر میگیرم الان که گرمه و همون درخ های بزرگ هم با مشکل کم ابی مواجه هستن.

خب چجور حشره ای ؟ من از سوسک بدم میاد ولی عوضی از کرم ابریشم خوشم میاد مخصوصا اون زمانی که داره تار میتنه و دور خودش پیله میسازه . شما هم تست کنید اینو

خب همه حشرات که ترسناک نیستن ، بعضیاشون باحالن و منم تو بچگی ، ترسم از بعضیاشون ریخته ، مثل همین زلزله و ملخ سبز بزرگ و اینا . اما خب از زنبور بدم میاد چون بدجور نیشم زده مخصوصا 7 تیرش .

من کرم خاکی رو که برام چندشه شاید یه زمان ماهیگیری کف دستم گرفته بودم ولی بعدش اصن نگرفتم و به قلاب نون یا خمیر می چسبوندم.

حالا همه ی حشرات که نه ، اما کرم سفید ابریشم رو حتما امتحان کنید ، خیلی جالبه و یه حس عجیب به ادم میده مخصوصا زمانی که تار میبافه .خیلی نازه و خطرم نداره

لبخند ماه پنج‌شنبه 3 مرداد 1398 ساعت 00:29 http://Www.labkhandemoon.blogsky.com

اصلا امکان نداره به دوستی با حشرات فکر کنم.. اصلاها...



مخصوصا سوسک بالدار

لبخند ماه چهارشنبه 2 مرداد 1398 ساعت 14:54 http://Www.labkhandemoon.blogsky.com

من تازه وارد دنیای گیاه ها شدم و زیاد نمیشناسمشون.
از حشرات متنفرم

خب درسته ، منم از یه سری درخت ها و گیاه ها خوشم میاد ولی نمیشناسمشون . یا مثلا اسم محلیش رو بپرسم که چیه و از این لحاظ تو یه سطحیم.

من یه پیشنهاد بدم؟ نمیدونم کرم ابریشم ( یا نقان ) رو دیدین یا نه ، اگه بگیرینش و بذارین رو کف یا پشت دستتون راه بره گمونم بتونه نظر شما رو کمی تغییر بده.

من با کرم ابریشم ، این حشره زلزله و یه ملخ بزرگ سبز بزرگ شدم و مشکلی با اینا ندارم ولی بقیه حشره ها ، ازشون میترسم و یا ازشون نفرت دارم . یه سری رفته بودیم بیرون تو کوه یه زنبور اومد اندازه بند انگشت ، فقط فرار کردیم . سوسک پروازی ها هم که وضعشون معلومه .

کلا حشرات هم دنیای خودشون رو دارن و بعضی هاشون خیلی باحالن و خیلی کار راه اندازن و میشه دوستشون داشت

مهربانو چهارشنبه 2 مرداد 1398 ساعت 14:00 http://baranbahari52.blogsky.com/

بله امیر جان با حضور کسانی مثل مخلص رهبر و زن شرقی و یه کهنه کار بلاگفا متوجه این موضوع شدم .
نمیدونم راه مقابله باهاشون چیه ولی جالبه که تو اینهمه سال نوشتن(16سال) اولین باره سر و کله شون اینجا پیدا شده البته یه عده از کسانی که تازه باوبلاگاشون اشنا شدم و دوست شدیم با هم میگن چند ساله اینا مزاحمشون می شدن .

من گمون میکنم مخلص رهبر ، منظورش رهبر ترول جماعته و هدفش حرص در آوردن ادم ها تو این شرایط که یک چیزی بهش بگیم و جرقه و اتیش و بنزین باشه .

راهکارش رو که سرچ کردم اینا بودن

1- لطفا به ترول رو نده
2- آن ها را بلاک کنید.
دوباره بلاکشان کنید.

3- آن ها را لو دهید.
4- آن ها را بی آبرو کنید.

--------------------------------------------
https://www.bartarinha.ir/fa/news/175473/%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%84-%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%B4-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D9%84%D8%AC-%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D8%B1

------------------------------------------------------

من خودم یکی از کسایی هستم که خب وقتی تو یه وبلاگی بحثی باشه خب مثلا کامنت رو نوشت به مخاطب در اون کامنتدونی میدم و اونم جواب میده اما حرص در نمی یارم و حتی شده با بعضی دوستان که تمایل داشتن کامنت های آ4 بذارم و جواب آ4 هم بگیرم اما اینی که من دارم میبینم لج در آوردنه و اینه که یکی بهش بپیره و اون شخص چرا هیچی نداره؟ چرا وبلاگ نداره؟

به نظرم راهکارها همینها باید باشه.

با این شرایطی که شما میگید ، باید ماهیتشون به مابقی دوستان هم معرفی بشه تا به نحوی جلوشون وایستاد.

مهربانو چهارشنبه 2 مرداد 1398 ساعت 12:39 http://baranbahari52.blogsky.com/

من انواع یاس ها رو دوست دارم . پیچ امین الدوله و ...
بیهوووش شدم

من پست رو ویرایش کردم و یه چیزایی بهش اضافه کردم امیدوارم که از حشره بدتون نیاد.

اتفاقا کامنتدونی شما رو داشتم میخوندم که این پست رو نوشتم
ممنون

دربارشون یه سرچ میکنم

امین الدوله درختیه؟ از اون گل ها که رشد معمولا میذارن کنار دروازه رشد کنه رو شما چی پیشنهاد میکنید؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد